BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 7, 2009

Laksanakan Tanggungjawab, Maka Mudarat. Elak Mudarat, Tak Laksana Tanggungjawab, Mungkar Berleluasa. Mana Pilihan Ku? Siri 1

Suatu hari datang seorang sahabat memberitahuku, seorang sahabat nak kena pukul oleh seorang hamba Allah. Aku bertanya padanya, kerana apa budak tu nak pukulnya, apa salahnya?. Sahabat menjawab kerana laksanakan amar maaruf nahi mungkar.. Puncanya, sahabat ini menegur sepasang couple yang sedang asyik di buai nafsu. Atas kerana itu, sang rijal naik berang keluar tanduk memgugut sahabat tadi bahawa dia akan cari. Dia memberitahu akan belasah sahabat ini suatu masa. Membuatkan sahabat ini gelisah.

Bila mendegar berita ini, teringat sejarah hitamku di sekolah dulu bila hampir cetuskan pergaduhan pelajar yang paling besar dalam sejarah sekolahku. Permulaan cerita sama dengan sahabatku ini. Kalau dia tegur budak tu atas tanggungjawab sebagai ketua badan kerohanian kolej, aku waktu tu sebagai ketua pengawas sekolah. Sebelum ku kongsi kisahku, ku ingin sambung kisah sahabatku ini. Ku jumpa sahabatku ini, bincang dan bagi pandangan padanya. Pergaduhan bukan jalan yang paling berhikmah. Sememangnya sahabatku ini sentiasa mencari jalan rundingan dan pendamaian. Ku pernah berkata pada sahabat ini, jika rundingan ditolak, kerana sifat egonya, serahlah masalah itu pada ana. Ana sendiri berunding dengannya sekurang-kurangnya ana bersedia atas tindakan luar jangkanya. Selang beberapa hari, sahabat ini memberitahuku masalah sudah selesai. Kawan itu dah minta maaf dengannya. Alhamdulillah, tersentak hatiku berkata "inilah gengster paling baik yang pernah aku jumpa". Mulai hari tu tanggapanku muda dah berubah. Kalau sebelum ni aku terfobia dengan sejarah lepas. Mungking situasiku waktu tu berbeza, di sini universiti dan dulu adalah sekolah. Untuk sahabat, dalam kempus adalah zon yang paling selamat. Bila sahabat sudah keluar dari alam kempus, disini medan sebenar perjuangan. Jika sebelum ini sahabat dilatih berhadapan dengan mad'u yang cerdik pandai, golongan sederhana dalam pemikiran, kadang-kadang golongan fasiq. Bila berada di luar, sahabat kena bersedia berhadapan dengan golongan-golongan manusia berperangai dajjal dan tidak berkeperimanusiaan. Setiap kejadia berakhir dengan koma' atau kematian. Maka persiapkanlah dirimu..

Bersambung ke siri 2

0 comments: