BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, June 2, 2009

Gara-Gara Sikap Suka Menangguh Untuk Solat, Allah Beriku Perigatan.

Suatu hari, dalam aku menunggang motor dalam waktu yang hampir senja. Melalui sebuah masjid, azan kedegaran.. Sahabat bertanya, kita nak solat dulu ke?, jawapanku dah dekat dengan rumah, kita balik dulu tukar pakaian. Aku terus berlalu pergi.. Memandangkan Azam magrib sudah berkumandang, aku memecut motorku dan dibonceng seorang sahabat dibelakang.(EX5 Class 1- 110cc). Tengah memecut alangkah terkejutnya ada sebuah kereta melintang jalan kerana mungking nak betulkan posisi kereta dalam parkingnya.

Jarak yang lebih kurang +/-5 or 6 meter pada kelajuanku +/-80KM/jam aku brake megejut.. Allah tarbiyyah ku waktu ni..Alhamdulillah kurang dalam satu saat, Allah telah mengilhamkan pilihan untuk jatuh& rempuh pada posisi yang mana dimana aku dan sahabatku dibelakang paling kurang cedera. Dirasakan lama ku berfikir walau waktu yg sangat singkat masa itu. Allah maka kuasa menjaga masa itu. Jika ku nyatakan balik apa yg ku fikirkan masa tu memang mustahil.

Pertamanya posisi mana aku mahu rempuh kereta tu, samada bahagian depan tengah atau belakang krn x nak mudaratkan org dlm kereta itu.kedua, sudut rempuhan motorku. Jika 90o maka memberi kerosakan yg besar pd motor dan keretanya. Pilihanku mcm mana nak pastikan sudut rempuhan kurang 90o agar motorku blh terpelanting kearah lain. Dan macam2 ku fikir waktu tu...

Keputusanku "terbalikkan motor!!!", Alhamdulillah, keputusan yang paling tepat, dimana kedua tayar motorku menghempak bahagian bawah kereta. Secara teorinya, bila bahagian tayar depan dan belakang akan bertindak menyerap hentaman yang kuat. Lalu terpelanting jauh dari tempat kejadian. Izin Allah motorku meluncur dulu diikuti oleh ku dan sahabat dari belakang. Waktu ku menggelongsor atas jalan, ku tumpukan seluruh berat badan ke kaki. Kebetulan aku memakai but tentera yg biasa ku guna utk kawad. Tanganku tak menyentuh jalan. Alhamdulillah aku tak cedera akibat gelongsor atas jalan tersebut.. Bila badanku menghampiri pintu kereta, Allah gerakkan badanku pada posisi mengirim dan tangan kananku pada kedudukan tangkisan ASAS pertama dalam Silat Gayung. Aku gengam sekuat2nya lalu menghempak pintu kereta. Kepalaku terhantuk pada cermin pintu berkecai cermin pintu. Alhamdulillah pakai helmet SGV. Kalau helmet Apollo.. Subhanallah... Bayangkan pintu kereta menjadi V kerana terhempak badanku.

Selepas tu hentaman yang kuat pada pintu kereta, aku sempat berjalan beberapa langkah. Alhamdulillah tak pitam cuma aku terduduk. Dalam kaedaan ketika tu aku terfikir mcam mana sahabatku. Alhamdulillah, di lebih cepat & tangkas dariku. Sebelum badannya menghempak kereta, dia sempat melompat dengan pergerakan lompatan harimau. Dia jatuh sebelah sana kerata. Macam mana dia lompat dan jatuh, dia pun tak tahu. Alhamdulillah, dalam kaedaan aku pening2 lalat& sedikit luka kerana terkena cermin kereta. Sahabat bersamaku datang membimbingku. Allah selamatkannya, dia lansung tak cedera. Bila ku periksa badannya memang tak cedera, tak da kesan terhantuk dll. Alhamdulillah, Allah maha berkuasa. Dalam kaedaan yang agak kelam kabut, berhadapan dengan surau plak tu, entah sempat habis ke tak mereka tengah solat datang membantuku.

Aku dan sahabat mencari motor yang terpelanting td. Alangkah terkejutnya, motorku terpelantikg kesebuah rumah banglo, melepasi parking keretanya dan melepasi "pagar musang"/ pada bukaan 1 meter dan melepasi dua anak tangga rumah. Dikatakan motorku telah menghentam pintu utama rumah tersebut. Mengejutkan penghuni didalamnya. Alhamdulillah pintunya kayu kelas A tak pecah, macam pintu masjid. Kalu pintu rumahku, mahu tercabut.Bila isteri tuan rumah buka pintu, meraung terkejut melihat motorku pada kaedaan tayar belakang di atas dan tayar depan dibawah tersandar kat pintu. Walaupun kaedaan macam tu motorku tak rosak teruk, ada pecah.

Bila balik, ku berfikir kembali. Subhanallah, dalam masa yang singkat pelbagai perkara telah ku buat. Ini suatu perigatan Allah kepada ku agar menyegerakan solat. Dalam Allah memberiku perigatan, di tarbiyyah dan diselamatkanku. Sangat memberi perigatan kepadaku, kejadian berlaku berhadapan dengan surau. Teringat kata-kata guruku, sesuatu perkara yang mustahil bagi makhluk adalah tidak mustahil bagi Allah.... Kepada sahabat, jauhi sifat yang suka menangguh pada kebaikkan lebih-lebih pada kewajipan kita sebagai hamba.

Apa yang dapat disimpulkan disini, selain perigatan Allah kepadaku, Allah selamatkan kami dengan pergerakan-pergerakan dalam silat. Kenapa silat keluar?? Kerana kami belajar dan berusaha, bila, dimana ia terkeluar, itu semua hak Allah berlaku atas khudrat dan iradat-Nya. Ku perhatikan sahabat, bila terbalik motor pada kelajuan +/-20km/jam sudah mengalami kecederaan teruk. Dalam hatiku, aku terfikir. Pertolongan Allah itu beserta dengan hasbab, adakah sahabatku ini tak ambil hasbab pertolongan Allah?? Untuk menjaga hati sahabat, aku mampu berkata. Sabar ini ujian dari Allah.. Untuk akan datang Ambillah hasbab itu, kerana kita hamba biasa. Igat, bila dipukul, maka terpukullah dia. Tapi setiap pukulan ada tangkisannya, bila ditangkis maka tak terkenalah pukulan itu. Kerana ia fitrahtullah. Setiap racun ada penawar dan lain-lain. Antara kamu ambil atau tak ambil je. Kedua-duanya adalah ketetapan-Nya. Jangan samakan dengan wali-wali Allah. Pertolongan Allah tanpa habbab.. Untuk menjaga hati umatnya, Nabi SAW pernah bersabda "Hasbab itu sunnahku".

Wallahua'lam..