BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, July 21, 2009

Alhamdilillah, Lepas Juga Ujian SRP ni.. Persoalanku Terjawab..

Alhamdulillah..lega rasanya selepas menjalani test Sijil Rendah Persilatan..

Sebelum menjalani test tersebut, dalam hati ni segala perasaan ada dan pelbagai andaian yg dibuat.. persoalan demi persoalan berperang dalam diri sendiri..Bila terpandang tester, secara automatik seram sejuk membayangkan apa akan berlaku.. Didalam dewan ada 4 gelanggang. Aku adalah kumpulan pertama yang di uji.

Ketika test, saya tiba2 berasa sesak nafas kerana perasaan gemuruh. Bila ketua juri memberitahu, "Mohamad Hafsan, hari ini kamu akan diuji dengan serangan-serangan". Tengok pada tester-tester, aku mula berpeluh. Pejam mata seketika.. berselawat 3 kali dalam hati, minta d mudahkan urusan ketika itu..tiada yang lain saya fikir, hanya ingin selamat.. Perjalanannya aku tak boleh cerita kerana ia rahsia. Disini aku dapat menilai tahap mana diriku sebenar. Setakat mana tindakbalas refleks bila berhadapan dengan serangan diluar jangka. Dalam banyak-banyak serangan, yang satu ni betul-betul berisi, tepat dan padu yang diberikan oleh tester. Waktu ni aku tumpukan sepenuhnya perhatian pada serangan bahagian bahu ke bawah. Bila kena sepak layang ke telinga ku, memang berdesing dan nak terduduk. Alhamdulillah, masih ada refleks. Bila aku kena je, aku jatuhkan tester dan bagi pemakan. Keputusan juri, aku menang walaupun pening2 kena hentak kat CPU td.. Macam-macam ragam peserta aku dapat lihat, ada yang kena serangan bentuk penampar..(kesiannya lebih 10 kali kena tampar). Sepatutnya, sekali kena tampar terus bertindak dan bagi pemakam. Tapi sekali tak tangkis, datang yg kedua, tak tangkis juga, datang yg ketiga.. seterusnya sampai lbh 10 kali.. Kesian2.. Tapi ni namanya diuji, tak da benda yg mudah. Yang pakai kaca mata pula, sampai tercabut kaca mata tu. Sengaja tester nak bagitahu, itulah kelemahannya. Jika kaca mata tu kperluan, jangan lupa pertahankannya. Mcm2 lagi situasi yg aku dapat tgk dalam SRP kali ni.

Alhamdulillah!semua berjalan dengan lancar, walaupun ada yg pitam dll...memang ketika saat itu, tak terbayang, betapa leganya dan rasa syukurnya alhamdulillah aku dah lepas ujian ni..... Kesyukuranku lepas ujian ni, melupakan ku kepenatan dan kesakitan badan ini. Sehari dua lps tu, subhanallah.. kesakitan badan tak dapat dielakkan..lebam kat tangan masih tak hilang.. =). Dalam dunia persilatan ini, aku teruskan langkahku untuk ujian Sijil Menengah Persilatan. Sememangnya yang ini, jauh lebih mencabar. Tapi igat, silat adalah salah satu cabang ilmu je. Dalam kita meneruskan langkah2 perjuangan, kita dapatkan sebanyak mungkin pelbagai disiplin ilmu dan pengalaman di pertegahan jalan. Maka, carilah sebanyak mungkin kepelbagaian disiplin ilmu ini.

0 comments: