BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 10, 2009

Persiapanku Menghadapi Tahghut

..dan bersiaplah kamu dari segala kekuatan (QS. Al-Anfal: 60-61)

“put the first thing first”.., begitulah satu ungkapan yang saya lupa siapa yang mengatakannya yang membicarakan tentang keutamaan untuk menentukan sesuatu keputusan. Ini dapat dijelaskan lagi dengan penjelasan Fiqh Awlawiyat ( Yusof Al-Qardhawi) yang perlu dikuasai oleh setiap para daie dan pejuang.

Saya merumuskan dua persiapan utama perlu di janakan pada setiap individu seterusnya kepada organisasi. Pertamanya adalah yang berkaitan dengan kekuatan spiritual dan keduanya kekuatan material.

Kekuatan spiritual menuntut kita agar mempertajamkan lagi kepelbagaian skil-skil keilmuan(spt yg ku jelaskan sblm ni) , skil-skil keimanan dan skil-skil kerohanian. Untuk mengungkapnya dalam bahasa yang halus, terpulanglah kepada anda untuk menentukan istilahnya samaada ianya berbentuk tauhid, usuludin, tasauf, tazkiyatunnafs dan banyak lagi. Tapi lebih suka untuk menggunakan bahasa atau istilah moden dengan apa yang kita kenali dengan ESQ ( emotion,spiritual quotion). Mengenali makna diri dalam konteks mencari kebenaran hidup bertuhan. Ku pernah hadiri ESQ tahap 1, mungking anda boleh cuba.

Keduanya ialah kekuatan material. Penting pada individu juga penting bagi jemaah/organisasi. Mantapkan keduanya. Bangunkan bidang kerjaya antum untuk menampung kehidupan sendiri dan juga berkeluarga. Jangan sampai menjadi fitnah dan penghalang kepada keterlibatan dengan medan dakwah. Juga jangan sampai menggarap kerjaya sehingga bidang dakwah dilupakan. Mungkin kita perlukan masa untuk mempelajari fasa hidup diperingkat penyesuian diantara keluarga, kerjaya dan dakwah.

Jadilah jundullah yang mantap yang dapat menyumbang untuk kebangkitan Islam. Sumbangkan pemikiran, kesihatan, kegembiraan dan kekuatan kita untuk dakwah dan jihad.

0 comments: