BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, June 1, 2009

Antara Persimpangan Dua Jenis Silat? Mana Pilihanku..

Suatu hari datang seorang sahabat bertanya pendapat kepadaku. "Syeih, silat mana ana perlu pilih. Samaada silat gayung atau silat cekak. Dua-dua ana minat.." Jawapanku, "anta sang rijal.. mana-mana silat baik dan sesuai untuk anta, cuma berdasarkan pengalaman sedikit ingin kukongsi tentang silat-silat ni. Lepas tu buat keputusan mana yang terbaik. Jika ada orang pukul ana dalam kaedaan ana pakai seluar, disini ana ada dua piliha. Samaada gerakan gayung atau gerakan cekak. Bergantung pada kaedaan. Tetapi, jika ada musuh menyerang ana dalam kaedaan ana pakai jubah atau berkain sarung, gerakan gayung adalah sangat tak sesuai. Lebih 50% kekuatan gerakan gayung pada kekuda. Macam mana ana berkuda-kuda bila dah pakai kain sarung. Nampak tak senonoh sangat. Dalam kaedaan ini gerakan cekak adalah paling efektif kerana tak perlu kekuda (harap muslimat faham).Ini jawapan, silat mana pilihanmu.. Selain tu, pandangan pribadi. Jika anta selalu menunggang motor, refleks silat gayung amat selamat jika dalam kaedaan darurat, dan jika anta bawa kereta refleks dalam gerakan silat cekak amat sesuai jika berlaku kaedaan luar jangka.


Kenapa?? Dalam silat gayung, anta akan belajar lompatan harimau dan pelbagai jenis lompatan. Sejarah sahabat-sahabat dalam gayung bila kemalangan jalan raya, Alhamdulillah Allah gerakkan lompatan dalam latihan sebagai hasbab kepada mudarat yang paling minima.. Seorang jurulatih ana berkongsi cerita, kawannya rempuh lembu memintas jalan pada kelajuan 120KM/jam dengam motor RXZ. Tahu apa jadi?? Lembu mati tempat kejadian... Kelajuan motor serta sudut rempuhan bagaikan pisau yang menghiris badan lembu tu.. Apa yang jadi pada kawan ni.. Alhamdulillah, Allah tarbiyyah terus padanya. Allah selamatkannya dengan diberi beberapa hasbab agar orang yang melihat tidak terkufur atau tersyirik.. (maksudnya takut dikatakan pakai Jin, rosak orang yang melihat). Kata sahabat ini, saat di rempuh lembu ini, di terus buat lompatan anak harimau di atas jalan raya.. Entah berapa puluh kali dia buat sehingga anarsia/ momentum badannya perlahan. Alhamdulillah, dia hanya calar dan tak ada luka dalaman. Waktu aku tingkatan lima, abang ni sambung belajar ke Al-Azhar. Sekarang dah jadi ustaz Alhamdulillah..

Berbalik tentang kereta, kenapa ana kata silat cekak sesuai jika kaedaan luar jangka. Lebih 90% kekuatan cekak pada tangan. Bila memandu kereta,menyokong keselamatan pemandu pada stereng kereta. Bila emergency brake yang menyokong keselamatan ialah stereng.. So, waktu ni refleck tangan kena cepat kerana tanganlah yang memegang stereng dan hand-brake. Tip ana bila bawa kereta, apabila melihat selekoh terlindung. Ana akan fikir disebalik selekoh tu ada apa2 seperti lembu nak memintas. So, ana akan bersedia pada kedudukan tangan pada gerakan refleks paling maksimum. Suatu hari ana pernah ikut sebuah kereta dari belakang pada hari raya. Dalam kaedaan tenang kami memandu, kereta dua dari hadapanku break megejut(perempuan bawa). Menyebabkan kami dibelakang kelam kabut. Kereta didepaku, aku fikir agak jauh juga dengan kereta didepannya. Tapi pemandu ni cepat penik, kesan tayar pada jalan 1 line yang panjang. Stereng lansung tak menyokong, lemah dan kaku pada waktu tu, di sondong kereta depan tu. Aku dari belakang dia juga brake mengejut, alhamdulillah tangan berfungsi, dekat dengan kereta depanku aku mengelak ke kiri bahu jalan.

Alhamdulillah, kadang-kadang orang meyangka belajar silat ni untuk bertahanan diri bila bertumbuk dan ditumbuk. Igat, kaedaan macam ni juga Allah gerakkan atas usaha dan pengorbanan kita sebelum ni... maka pilihlah silat gayung atau silat cekak yang mana kamu suka/ minat. Kedua-duanya baik dan sesuai untuk seorang muslimin. Kedua-duanya ada kelebihan. Kerana ana dah lalu jalan ini. Jangan bimbang tak akan sesat, tak akan syirik dan lain-lain. Kerana terasnya kedua-duanya adalah islam..."




0 comments: