BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, May 31, 2009

Persiapan Para Daie'

Dalam merentasi perjuangan Islam yang penuh mencabar hari ini, para pejuangnya dan pendakwah perlu meneliti dirinya dari semasa ke semasa agar mereka dapat melihat di manakah mereka dalam menghayati dan mentaati nilai ajaran Islam yang menjadi intisari dakwahnya kepada masyarakat. Mereka harus meneliti di mana kedudukan diri mereka dalam persoalan iltizam dan commitment terhadap Islam supaya mereka tidak tergolong di kalangan orang-orang yang dinyatakan oleh Allah swt di dalam FirmanNya yang bermaksud:

“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?” (Surah Al-Baqarah : ayat 44)

Oleh itu bagi pendokong-pendokong gerakan Islam, Tarbiyyah Ruhiyyah merupakan satu perkara yang penting di dalam merealisasikan kerja-kerja dakwah dan perjuangannya. Mereka yang selalu menekankan tarbiyyah ruhiyyah yang diberikan oleh Allah akan kekuatan dan ruh perjuangan untuk terus cekal dan istiqomah di dalam perjuangan ini. Didapati dalam Sirah bahawa Rasulullah saw bersama-sama para sahabatnya membangunkan agama Islam dalam keadaan lemah dan sedikit pada awalnya tetapi mereka mampu untuk menjadi kuasa yang digeruni oleh musush-musuh Islam kerana tarbiyyah yang Rasululah saw terapkan, iaitu Tarbiyyah aqidah dan Tarbiyyah ruhiyyah yang menjadikan mereka golongan yang tidak pernah gentar dengan kekuatan musuh yang jauh berkali-akli ganda.

Para da’ie mesti berkemampuan dan sentiasa bersedia dalam melakukan usaha-usaha ta’rif (dakwah), takwin (tarbiyah), tanfiz (pelaksanaan tugas) dan tamkin (pengukuhan). Untuk membicarakan tentang hal ni, sahabat-sahabat lebih mengetahui. Kesempatan di dalam blog ku ini, akan ku tekankan disiplin ilmu lain yang perlu ada pada para daie' sebagai pelengkap. Di mana, aku perhatikan kebanyakkan sahabat khususnya muslimin tidak menekankanya.

Seorang muslimin yang hebat, bila membicarakan sesuatu hal agama. Orang menyangka dia ustaz. Bila dia berhadapan dengan musuh, orang meyangka dia seorang hulubalag silat.

Bila kenderaannya rosak, orang menyangka dia makanik, bila dia kat dapur, orang meyangka dia cheif, bila dia terlibat dengan ekonomi, orang meyangka dia ahli perniagaan, dan sebagainya.. Persoalan macam mana saya nak menguasai semua ni??/ mana boleh saya menguasai semua ni... SAHABAT, aku tak berkata apa yang tak mampu aku lakukan, tapi belajar sekadar tahu dan boleh guna bila diperlukan. Bila belajar, kenalah bersungguh-sungguh.

Sahabat tak pernah dipukul/dibelasah kerana melaksanakan amal maaruf nahi mungkar,
sebab tu sahabat tak merasai kepentingan belajar silat/ ilmu seni mempertahankan diri. Sahabat tak pernah pancit motor ditempat yang jauh dari pertolongan orang, sebab itu sahabat tak belajar macam mana nak tukar tayar motor/kereta sahabat. Kita tahu, pertolongan Allah dengan hasbab musabbab bagi kita hamba biasa. Tapi dalam soal ini kita tak mampu memikirkannya... Jika sahabat nak belajar, datang bertanya... Khusus untuk sahabat yang terlibat degan jemaah sahaja. Jika orang awan, tanya tentang silat. Jawapanku, pergi masuk silat dll. Kerana aku memahami kengkangan masa sahabat sekalian. Sebabtu ingin ku bagi secara khusus bagi siapa yang BERTANYA.. Bertanya itu KUNCI ILMU. Kita sama-sama belajar...


Setiap pergerakan, isyarat tidak dihantar dari/terus ke otak. Sebaliknya isyarat dihantar terus dari saraf tunjang terus kepada anggota badan. Oleh itu, dalam kaedaan darurat,mereka tak menyedari pergerakkan mereka sehingga semua musuh rebah tersungkur. Kembalikan segalanya pada Allah kerana ia berlaku kerana kudrat dan iradat Allah. 1 serangan musuh pada kelajuan 1 meter sesaat,tapi tindakan refleks o.5 meter sesaat. Bermakna o.5 saat untuk tangkisan dan 0.5 saat lagi untuk serangan balas.. Ini lah bonus masa yang Allah bagikan kepada insan pilihan Allah. Malah lebih hebat daritu.. Inilah rahsia silat melayu ASLI wahai sahabat... Semua pergerakan dengan izin Allah dan diberikan Allah atas usaha kita (ini roh silat). Jika kamu berfikir dengan akal, maka tak terfikir lah kamu. Bila sesuatu diletakkan atas dasar agama(deen), maka jangan difikir dengan akal, tetapi difikir dengan hati... Ini yang membezakan silat dengan ilmu seni mempertahankan diri bukan islam.... Silat pelengkapnya zikir, tanpanya maka cacat silat itu. Apa maksudnya??? Rahsia Dunia Persilatan Melayu Asli. "Kekalkan Pusaka Nenek Moyang Kita". Wahai pejuang pejuang agama, andaikata agama diancam dengan kekerasan, jangan terkejut pesilat2 lah akan berada di saf hadapan untuk menyekat kemaraan musuh terhadap mu. Kerana mereka telah melengkapi diri mereka dalam semua aspek.. maka tawakkal mereka juga tinggi..

Khusus untuk Sahabat Muslimin, Belajarlah ilmu seni mempertahankan diri (khususnya Silat-Silat Melayu Asli). Untuk lahirnya seorang Hulubalang Islam, tak cukup dengan doa dan tawakkal, tapi di lengkapi dengan usaha dan pengorbanan. Kerana itu sunatullah, dan hasbab musabbab pertolongan Allah jika musuh menyerang mu. Setiap racun ada penawar, setiap penyakit ada ubatnya dan setiap serangan ada tangkisannya... Hasbab itu sunah Nabi SAW. Ku tak berkata apa yg ku tak buat, terasakan ia memberi manafaat, ku cadangkan kapadamu wahai sahabat..

Yang benar,

0 comments: